Vrouwen

BIJ VROUWEN
Bij vrouwen komen bekkenbodemklachten vaker voor dan bij mannen. Dit omdat de bekkenbodem bij vrouwen anatomisch kwetsbaarder is, met name rondom zwangerschap en bevallen of op latere leeftijd (menopauze).

BEKKENBODEMSPIEREN
De bekkenbodem functioneert goed als je deze bewust kunt áánspannen met de juiste kracht en timing, maar ook weer bewust kunt óntspannen. Overbelasting of verkeerd spiergebruik kan leiden tot een verminderde of veranderde spierfunctie. Bijvoorbeeld door geregeld (te) zwaar tillen, vaak hoesten, lage rug- of buikoperaties, of familiaire bindweefselzwakte (zoals bij hypermobiliteit). Ook kunnen zwangerschap, bevallen en hormonale veranderingen zoals de overgang invloed hebben op de bekkenbodemfunctie.

KLACHTEN
Vaak kunnen klachten van de lage buikorganen (blaas, darmen, baarmoeder) te maken hebben met een functiestoornis van de bekkenbodemspieren en omgekeerd. Ook een veranderde stabiliteit rondom lage rug en bekken kan hierbij een rol spelen.

Urologisch Urineverlies, heftige aandrang , slecht uitplassen, vaak blaasontsteking
Gynaecologisch Verzakkingsklachten
Darmklachten Moeizame stoelgang (obstipatie), ontlastingsverlies, terugkerende aambeien, anuspijn
Seksuologisch Pijn bij vrijen, vaginisme
Bekkenbodem en buik Bij klachten van de blaas of darmen, bij verzakkingsklachten, onbegrepen buikpijn of voor diastase training na een bevalling. Ook voor plas- en poepproblemen bij kinderen
Relatie en seksualiteit Bij problemen met intimiteit, pijn bij vrijen of erectiestoornissen
Lage rug-bekken-stuitpijn Orthopedisch: bij lage rug- en bekkenpijn, heuppijn, liespijn of stuitpijn.
Zwangerschap en bevallen Bij lage rug-bekken-stuitpijn of bekkenbodemklachten tijdens of na je zwangerschap

TIJDENS EN NA ZWANGERSCHAP
Tijdens een zwangerschap wordt het gebied van lage rug-bekken-bekkenbodem zwaarder belast. Dit hoeft geen klachten te geven! Wel is het zaak om te letten op minder belasten (tillen, lang staan) en het leefritme wat aanpassen of verminderen. Na de bevalling is het belangrijk dat met name je bekkenbodemfunctie goed herstelt, onze kraambedadviezen kunnen je hierbij helpen. Klachten als urineverlies horen echt weer over te gaan! Bij de cursus ZwangerFit en MamaFit wordt op een prettige manier preventief aandacht besteed aan fit zijn én blijven en hoe je bekken(bodem)klachten kunt voorkómen of te verminderen.

Voor welke klachten kan ik naar de bekkenfysiotherapeut
Wat houdt een intake in bij de bekkenfysiotherapeut
Welke behandeling geeft de bekkenfysiotherapeut

Bekkenfysiotherapie voor mannen
Bekkenfysiotherapie voor kinderen

TRAINING
Na het stopzetten van uw fysiotherapie consulten, kan het zinvol zijn om onder begeleiding verder te trainen in onze praktijk. Hiervoor hebben we diverse mogelijkheden tot uw beschikking:

Trainen zie onze bewegeprogramma’s
Voor vrouwen BommelFit (BBB+), ZwangerFit & MamaFit

FOLDERS

Bekkenfysiotherapie info over bekkenfysiotherapie
Aanvullende therapievormen info over inwendig handelen
Dry needling info over dry needling in het bekkenbodemgebied
Tarieven kosten (bekken)fysiotherapie en training

MEER INFO

Bekkenbodem app download de app bekkenbodem voor uitleg en oefeningen op je mobiel
MAPLe specialist info over diagnosticeren en behandelen met de MAPLe
Verborgen Vrouwenleed boek van bekkenfysiotherapeut dr. Marijke Slieker
BekkenbodemFit lesboek ter preventie van bekken(bodem)klachten, door Helga Hentzepeter
ZwangerFit lesboek begeleiding tijdens en na zwangerschap, door Helga Hentzepeter