BEKKENBODEM
De bekkenbodemspieren spelen een belangrijke rol in ons lichaam! De belangrijkste functies van de bekkenbodemspieren zijn:

• Ondersteunen van de lage buikorganen (blaas, darmen, baarmoeder of prostaat)
  • Aanspannen om verlies van urine, ontlasting of windjes tegen te gaan
  • Ontspannen om goed te kunnen plassen of ontlasten, maar ook bij vrijen of bevallen
  • Stabiliseren van de lage rug en het bekken
  • Ondersteunende rol bij ademhaling en seksualiteit

KLACHTEN
Bij zowel vrouwen, mannen als kinderen kunnen klachten ontstaan bij het niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren.
Bij vrouwen kunnen klachten te maken hebben met de hormonale veranderingen tijdens en na de zwangerschap of de overgang.

• Lage rug-bekken-stuitpijn bij lage rug- en bekkenpijn, heuppijn, liespijn of stuitpijn
  • Bekkenbodem en buik bij klachten van de blaas of darmen, bij verzakkingsklachten of bij onbegrepen buikpijn
  • Plasklachten urineverlies, blaasontstekingen, slecht uitplassen
  • Problemen bij ontlasting verlies van windjes of ontlasting, obstipatie (moeilijke stoelgang), prikkelbare darmklachten
  • Verzakkingsklachten van baarmoeder, blaas of darmen
  • Zwangerschap en bevallen bij lage rug-bekken-stuitpijn of bekkenbodemklachten tijdens of na je zwangerschap
  • Relatie en seksualiteit bij problemen met intimiteit, pijn bij vrijen of erectiestoornissen
  • Diastase wijkende of slappe buikspieren, bv na een bevalling
  • Kinderen met plas- en poepproblemen (>3 jaar)

Wat houdt een intake in bij de bekkenfysiotherapeut
Welke behandeling geeft de bekkenfysiotherapeut

Bekkenfysiotherapie voor vrouwen
Bekkenfysiotherapie voor mannen
Bekkenfysiotherapie voor kinderen

LIDMAATSCHAP / PARTICIPATIE

• NVFB (Nederlandse Vereniging voor Bekkenfysiotherapie) voor geregistreerde bekkenfysiotherapeuten. Onderdeel van het KNGF.
  • Intercollegiaal Overleg Bekkenfysiotherapie rondom het Jeroen Bosch Ziekenhuis
  • Werkgroep Kinderbekkenfysiotherapie
  • Deelname Zwangerschaps- en Mamaconsulten van het Verloskundig Centrum Bommelerwaard (VCB)
  • Deelname Centrum Jeugd & Gezin (CJG) Bommelerwaard, gemeente Zaltbommel en Maasdriel