ZwangerFit

ZwangerFit is een actieve, complete cursus zwangerschapsbegeleiding, aangevuld met specifieke kennis om bekken- of bekkenbodemklachten te voorkómen of te verminderen. Wekelijks wordt onder (bekken)fysiotherapeutische begeleiding geoefend voor behoud of herstel van conditie, fitheid, mobiliteit en vitaliteit tijdens je zwangerschap. Nadruk ligt op fit zijn én blijven en preventie van bekken(bodem)klachten. De lessen zijn voor iedereen, je hoeft niet erg sportief te zijn. Bij ZwangerFit wordt geoefend op basis van individuele belastbaarheid, en niet alleen op zwangerschapsduur.

Zwangerschap
MamaFit

ZWANGERFITPLUS voor trainen + preventie van bekkenbodemklachten
Wij trainen de bekkenbodemspieren volgens de laatste inzichten van de Motherfit® studie naar preventie van urineverlies tijdens en na de zwangerschap. Onze docenten zijn BIG-geregistreerd (bekken)fysiotherapeut en gecertificeerd trainer YVLO-ZwangerFit® en trainer FLOOR® zwangerschapsbegeleiding.

FIT ZIJN ÉN BLIJVEN
In conditie blijven is belangrijk in je zwangerschap. Rustig sporten in een gezonde zwangerschap kan géén kwaad voor jezelf of je baby! Regelmatige inspanning in je zwangerschap verbetert juist je conditie, is goed voor je hart- en longfunctie en helpt ter voorkoming van zwangerschapsdiabetes. Met regelmatig bewegen houd je je spieren en conditie beter op peil, wat weer van belang is voor je bevalling en een vlot herstel daarna. Onze cursus ZwangerFit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ter voorkoming of vermindering van klachten tijdens of na de zwangerschap. Gerichte bekkenbodemtraining heeft ook een positief effect op het verloop van de natuurlijke bevalling. Vóór deelname aan de lessen wordt met je besproken welke aandachtspunten voor jou van belang zijn.

ACTIEF TRAINEN
Na een kort inleidend thema wordt gestart met actieve lessen. De actieve lessen hebben als opbouw: warming up, spierversterken en ontspanning. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de spieren die het meest belast worden tijdens een zwangerschap of de bevalling: de stabiliserende spieren rondom lage rug en bekken en de bekkenbodemspieren. We trainen in onze oefenzaal, maar bij mooi weer trainen we het liefst lekker buiten! In de zaal kunnen we onze cardio- en fitnessapparatuur gebruiken, daarnaast trainen we met aerobics- en fitnesselementen zoals met klein oefenmateriaal (dumbells, dynabands). Bij de buikspieren trainen we vooral de dwarse en schuine buikspieren (en de rechte met beleid) i.v.m. het voorkomen van een diastase. Voor o.a. de bekkenbodemoefeningen en de afsluitende ademhalings- en ontspanningsoefeningen, eindigen we op matjes.

KORTE THEMA’S
In korte theoretische thema’s wordt per keer een onderwerp belicht wat van belang is in je zwangerschap of ter voorbereiding op je bevalling, daarna wordt gestart met de actieve training. Hoofdthema’s zijn:

Veranderingen tips en advies ter preventie van zwangerschapsklachten
Bekkenbodem functie en preventie van bekkenbodemklachten
Bekken stabilisatie en coördinatie van lage rug en bekken
Ontspanning aanleren buikademhaling en ontspannen weeën opvangen
Bevallen praktische partnerles over de bevalling en het kraambed

STARTEN MET ZWANGERFIT
Dit kan al vanaf je veertiende zwangerschapsweek, je kunt doorgaan tot zolang het gaat, zelfs tot aan je bevalling. Voordeel van zo vroeg starten is dat je conditie, fitheid en spierkracht nog vrij goed op niveau is. En door gericht te trainen is het makkelijker om dit zo lang mogelijk zo te houden in de rest van je zwangerschap. Dit kan van positieve invloed zijn op de bevalling én op je hersteltijd daarna.

ABONNEMENT
Je begint met een start-abonnement ZwangerFit voor een intake en 10 lessen. Daarna kun je dit steeds verlengen met een vervolg-abonnement van 5 of 10 lessen. Overgebleven lessen ZF kun je na je bevalling gebruiken voor je lessen MamaFit. Met ons knipkaart systeem betaal je alléén voor de gevolgde lessen, mits binnen 6 maanden verbruikt. De lessen zijn doorlopend en naar keuze op maandag- of woensdagavond.

AANMELDEN
Meld je liefst per mail aan via: praktijk@fysiobommelerwaard.nl. We mailen je dan de actuele info, lestijden en voorgestelde datum van je intake + 1e ZF les. Tevens ontvang je een intake-formulier, wat de bekkenfysiotherapeut met je doorneemt tijdens de intake.

INTAKE & START
De intake is een half uur vóór de start van je 1e les. Daarna kun je direct instromen en meedoen. Maandelijks ontvang je de Nieuwsbrief ZF&MF met actuele info over ZwangerFit & MamaFit en de partneravond. Deelnemers worden gevraagd deel te nemen aan onze besloten appgroep ZF&MF, waarin de docenten actuele info plaatsen. De wekelijkse lessen zijn naar keuze op maandag of woensdag van 19.00 -20.00 uur op onze locatie Zaltbommel.

FOLDERS

ZwangerFit info alle praktische info over ZwangerFit op een rijtje
Intake ZwangerFit intake formulier voor de cursus ZwangerFit
Trainingsadvies (kleding)advies voor bij onze trainingen
Tarieven kosten fysiotherapie en training