MamaFit

VOOR EEN VLOT HERSTEL
MamaFit helpt je om te werken aan een vlot herstel na je bevalling! Onder begeleiding van onze deskundige (bekken)fysiotherapeuten trainen we aan het weer opbouwen van conditie en spierkracht, waarbij uiteraard de bekkenbodemspieren niet vergeten mogen worden! Regelmatige inspanning ná de bevalling versneld je herstelproces en verminderd de kans op postnatale depressies. De lessen zijn voor iedereen, je hoeft niet eerst met ZwangerFit te hebben meegedaan.

Zwangerschap
ZwangerFit

MAMAFITPLUS voor trainen + preventie van bekkenbodemklachten
Wij trainen de bekkenbodemspieren volgens de laatste inzichten van de Motherfit® studie naar preventie van urineverlies tijdens en na de zwangerschap. Onze docenten zijn BIG-geregistreerd (bekken)fysiotherapeut en gecertificeerd trainer YVLO-ZwangerFit® en trainer FLOOR® zwangerschapsbegeleiding.

FIT WORDEN ÉN BLIJVEN
Na je bevalling kun je al in het kraambed starten met de eerste oefeningen voor de bekkenbodem. Daarna kun je in de MamaFit lessen komen trainen aan een vlot herstel van algemene fitheid en conditie. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het weer goed functioneren van de bekkenbodemspieren en het in balans komen van je bekken én van jezelf.

BEKKEN(BODEM)
Pas wanneer je bekkenbodemspieren voldoende hersteld zijn en je je lage rug en bekken goed kunt stabiliseren, kun je je ‘oude’ sport van vóór je zwangerschap weer oppakken zonder angst voor urineverlies of bekkenpijn. Onze cursus MamaFit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ter voorkoming of vermindering van klachten tijdens en na zwangerschap. Gerichte bekkenbodemtraining heeft een positief effect op het verminderen en voorkomen van klachten als urineverlies of verzakkingsgevoel zowel na de bevalling als op latere leeftijd. Vóór deelname aan de lessen wordt met je besproken welke aandachtspunten voor jou van belang zijn.

ACTIEF TRAINEN
Onze actieve lessen hebben als opbouw: warming up, spierversterken en ontspanning. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de stabiliserende spieren rondom lage rug en bekken en de bekkenbodemspieren. We trainen in onze oefenzaal, maar bij mooi weer trainen we het liefst lekker buiten! In de zaal kunnen we onze cardio- en fitnessapparatuur gebruiken, daarnaast trainen we met aerobics- en fitnesselementen zoals met klein oefenmateriaal (dumbells, dynabands). Bij de buikspieren trainen we vooral de dwarse en schuine buikspieren (en de rechte met beleid) i.v.m. het voorkomen en verminderen van een diastase. Voor o.a. de bekkenbodemoefeningen en de afsluitende ademhalings- en ontspanningsoefeningen, eindigen we op matjes.

BABYSHOWER
Geregeld houden we een Babyshower waarop (oud)cursisten van de MamaFit groep met hun kindje(s) kunnen langskomen voor koffie/thee om gezellig bij te kletsen. Daar is tijdens de actieve MamaFit les vaak te weinig tijd voor! En om eventuele vragen of problemen te bespreken.

STARTEN MET MAMAFIT
Dit kan al vanaf 4-6 weken na je bevalling, maar na 12 weken starten is ook prima! Je start wanneer je er zelf weer aan toe bent en je kunt doorgaan tot zolang je wilt. Wel is het slim om te starten met MamaFit (al is het maar 5x) vóór je je eigen ‘oude’ sport weer wilt oppakken. Dit omdat het na je bevalling van belang is de spieren van je buik-billen-benen én bekkenbodem te trainen met aandacht voor herstel en preventie van bekken(bodem)klachten.

ABONNEMENT
Je begint met een start-abonnement MamaFit voor een intake en 5 lessen. Daarna kun je dit steeds verlengen met een vervolg-abonnement van 5 lessen. Nog overgebleven lessen ZF kun je na je bevalling gebruiken voor je lessen MamaFit. Overgebleven lessen MF kun je gebruiken voor BommelFit (BBB+). Met ons knipkaart systeem betaal je alléén voor de gevolgde lessen, mits binnen 3 maanden verbruikt. De lessen zijn doorlopend en naar keuze op maandag- of woensdagavond.

AANMELDEN
Meld je liefst per mail aan via: praktijk@fysiobommelerwaard.nl. We mailen je dan de actuele info, lestijden en voorgestelde datum van je intake + 1e MF les. Tevens ontvang je een intake-formulier, wat de bekkenfysiotherapeut met je doorneemt tijdens de intake.

INTAKE & START MF
De intake is een half uur vóór de start van je 1e les. Daarna kun je direct instromen en meedoen. Maandelijks ontvang je de Nieuwsbrief ZF&MF met actuele info over ZwangerFit & MamaFit en de partneravond. Deelnemers worden gevraagd deel te nemen aan onze besloten appgroep ZF&MF, waarin de docenten actuele info plaatsen.

FOLDERS

MamaFit info alle praktische info over MamaFit op een rijtje
Intake MamaFit intake formulier voor de cursus MamaFit
Trainingsadvies (kleding)advies voor bij onze trainingen
Tarieven kosten fysiotherapie en training