Zwangerschap & Bevallen

ZWANGERSCHAP & BEVALLEN

ZWANGERSCHAP is een mooie maar enerverende fase van je leven. De verandering in je hormoonbalans en de gestage groei van je kindje, maken dat je lichaam zich steeds opnieuw zal aanpassen aan het zwanger-zijn. Tijdens je zwangerschap is het verstandig om (zware) activiteiten langzaamaan wat te minderen of aan te passen. Dit omdat het bekken en de bekkenbodemspieren steeds zwaarder worden belast door het toenemend gewicht van de baarmoeder, terwijl de banden-kapsels-gewrichten juist soepeler worden waardoor je je minder stabiel kunt voelen bij tillen, lang staan of lang lopen. Wanneer je let op voldoende rustmomenten en geregeld je houding afwisselt (niet te lang zitten-staan), hoef je geen bekken- of bekkenbodemklachten te krijgen. Tijdens de zwangerschap is het goed om matig intensief te trainen (wandelen, fietsen, zwemmen) of te trainen bij ZwangerFit. Hiermee zorg je dat zowel jijzelf als de stabiliserende spieren rondom je lage rug en bekken, in conditie blijven. Bekkenfysiotherapie kan helpen bij aanhoudende pijnklachten in je lage rug-bekken-schaambeen-heupen-stuitje of bij bekkenbodemklachten (verzakkingsgevoel, urineverlies, obstipatie), die niet over gaan na genoemde adviezen.

BEVALLEN is de periode van weeën opvangen (ontsluitingsfase) en uiteindelijk mogen persen, waarbij je baby wordt geboren en je mama wordt van een klein wondertje. Op het bekken en de bekkenbodemspieren komt langzaamaan rek te staan tijdens de persfase, dit verdwijnt weer zodra je baby is geboren. Tijdens de persfase kan er wat bekkenbodemschade ontstaan (door het oprekken, een knip of ruptuur), maar spierschade herstelt gelukkig na enige tijd goed. Wel moet je rustig aan doen na je bevalling om je bekken en bekkenbodemspieren nog te ontzien. Bekkenfysiotherapie kan helpen bij bekkenbodemherstel na een zware bevalling met: een lange persduur (>1 uur), een zware baby (>8 pond) en/of last van een (sub)totaalruptuur.

HERSTEL in de kraamperiode (6 weken) en daarna, houdt in dat je bekken en bekkenbodemspieren langzaamaan steviger worden en je weer steeds meer kunt doen. Toch is het goed je te realiseren dat het gemiddeld 9 maanden duurt eer al je spieren-banden-gewrichten weer hormonaal ‘ontzwangerd’ zijn. Zwaar belasten (hardlopen, bootcamp) wordt dan ook ontraden in de eerste 6-9 maanden. Bekkenfysiotherapie kan helpen bij aanhoudende pijnklachten in je lage rug-bekken-schaambeen-heupen-stuitje, bij bekkenbodemklachten (verzakkingsgevoel, urineverlies, obstipatie, pijn bij vrijen) of bij wijkende rechte buikspieren (diastase). Het is verstandig om langzaamaan je conditie en spierkracht weer op te bouwen mét aandacht voor je bekkenbodemspieren, zoals bij de cursus MamaFit.

ZWANGERFIT & MAMAFIT
ZwangerFit & MamaFit is een doorlopende cursus tijdens je zwangerschap (vanaf je 14e week tot aan je bevalling) en na je bevalling (vanaf 4-6 weken na je bevalling tot zolang je wilt). Na een intake met de bekkenfysiotherapeut, kun je instromen op je eigen tijd. De cursus geeft info over zwangerschap, bevallen en de hersteltijd daarna. Met uitgebreide aandacht aan het voorkomen of verminderen van lage rug-bekkenpijn en bekkenbodemklachten en een diastase. Er wordt getraind op fitheid en spierkracht, maar ook op ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen. Maandelijks is er een partneravond waar hoogzwangeren en hun partners praktische info krijgen over de bevalling (weeën opvangen, houdingen in de ontsluitings- en persfase, massage, ademhalingstechnieken, perstechniek en herstel in je kraamperiode).

KLACHTEN TIJDENS OF NA ZWANGERSCHAP

Lage rug- en bekkenpijn zowel in de zwangerschap als daarna
Plasklachten urineverlies, blaasontstekingen, slecht uitplassen
Problemen bij ontlasting obstipatie, prikkelbare darmklachten, fecaal verlies
Verzakkingsklachten moe, zwaar gevoel ‘van onderen’
Pijn bij vrijen vaginisme klachten of pijn rond het perineumlitteken
Diastase last van wijkende buikspieren na de bevalling

 

THERAPIE & TRAINING

  • Info en advies rondom zwangerschap-bevallen-kraambed
  • Functioneren bekkenbodemspieren
  • Functioneren lage rug, SI-gewrichten, heupen, stuitje
  • Stabilisatie en coördinatie rondom lage rug-bekken
  • Verbeteren algehele conditie en spierkracht
  • Spierfunctie verbeteren van de bekkenbodem
  • Spierfunctie verbeteren rondom lage rug-bekken-heupen
  • Spierfunctie verbeteren van de dwarse-schuine-rechte buikspieren
  • Buikademhaling en relaxatie
  • Til- en buktechniek (opvangen buikdrukverhoging)
  • Perstechniek (uitdrijvingsfase tijdens de bevalling)

BEHANDELING
Vraag naar onze specialisaties: bekkenfysiotherapie

TRAINEN
Tijdens of aansluitend aan de therapie kun je deelnemen aan onze lessen ZwangerFit of MamaFit

FOLDERS: RONDOM ZWANGERSCHAP

Bekkenfysiotherapie uitleg over bekkenfysiotherapie
ZwangerFit & MamaFit fit zijn én blijven tijdens en na zwangerschap
Bekkenpijn rondom zwangerschap tips en adviezen bij lage rug- en bekkenpijn tijdens en na zwangerschap
Voorbereiden op je bevalling ademhaling, weeën opvangen en perstechniek
Kraambed adviezen tips voor een snel herstel na je bevalling
Veneuze pompoefeningen bij rusteloze benen of beenkrampen
Tarieven kosten (bekken)fysiotherapie en training