ZwangerFit

29.-zwangere-met-hemdje31.-logo-ZwangerFit2 ZwangerFit is een actieve cursus zwangerschapsbegeleiding, aangevuld met specifieke kennis om bekken- of bekkenbodemklachten te voorkómen of te verminderen. Wekelijks wordt onder (bekken)fysiotherapeutische begeleiding geoefend voor behoud of herstel van conditie, fitheid, mobiliteit en vitaliteit tijdens je zwangerschap. Nadruk ligt op fit zijn én blijven en preventie van bekken(bodem)klachten. De lessen zijn voor iedereen, je hoeft niet erg sportief te zijn. Bij ZwangerFit wordt geoefend op basis van individuele belastbaarheid, en niet alleen op zwangerschapsduur.

Helga Hentzepeter is namens de Nederlandse Vereniging van Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek en pre- en postpartum gezondheidszorg (NVFB) actief geweest in het ontwikkelen van ZwangerFit. Ook schrijft ze nog geregeld stukjes over ZwangerFit in bulletins, zoals voor het Online BabyMagazine.

FIT ZIJN ÉN BLIJVEN
In conditie blijven is belangrijk in je zwangerschap. Rustig sporten in een gezonde zwangerschap kan géén kwaad voor jezelf of je baby! Regelmatige inspanning in je zwangerschap verbetert juist je conditie, is goed voor je hart- en longfunctie en helpt ter voorkoming van zwangerschapsdiabetes. Met regelmatig bewegen houd je je spieren en conditie beter op peil, wat weer van belang is voor je bevalling en een vlot herstel daarna. Onze cursus ZwangerFit is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ter voorkoming of vermindering van klachten tijdens of na de zwangerschap. Gerichte bekkenbodemtraining heeft ook een positief effect op het verloop van de natuurlijke bevalling. Vóór deelname aan de lessen wordt met je besproken welke aandachtspunten voor jou van belang zijn. Onze docenten zijn fysiotherapeut en tevens bekkenfysiotherapeut.

ACTIEF TRAINEN
Na een kort inleidend thema wordt gestart met actieve lessen. De actieve lessen hebben als opbouw: warming up, spierversterken en ontspanning. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de spieren die het meest belast worden tijdens een zwangerschap of de bevalling: de stabiliserende spieren rondom lage rug en bekken en de bekkenbodemspieren. We trainen in onze oefenzaal, maar bij mooi weer trainen we het liefst lekker buiten! In de zaal kunnen we onze cardio- en fitnessapparatuur gebruiken, daarnaast trainen we met aerobics- en fitnesselementen zoals met klein oefenmateriaal (dumbells, dynabands). Voor o.a. de bekkenbodemoefeningen en de afsluitende ademhalings- en ontspanningsoefeningen, eindigen we op matjes.

KORTE THEMA’S
In korte theoretische thema’s wordt per keer een onderwerp belicht wat van belang is in je zwangerschap of ter voorbereiding op je bevalling, daarna wordt gestart met de actieve training. Thema’s zijn:

Veranderingen tips en advies ter preventie van zwangerschapsklachten
Bekkenbodem functie en preventie van bekkenbodemklachten
Bekken stabilisatie en coördinatie van lage rug en bekken
Ontspanning aanleren buikademhaling en ontspannen weeën opvangen
Bevallen praktische partnerles over de bevalling en het kraambed

STARTEN MET ZWANGERFIT
Dit kan al vanaf je 16e zwangerschapweek, je kunt doorgaan tot zolang het gaat, zelfs tot aan je bevalling. Voordeel van zo vroeg starten is dat je conditie, fitheid en spierkracht nog vrij goed op niveau is. En door gericht te trainen is het makkelijker om dit zo lang mogelijk zo te houden in de rest van je zwangerschap. Dit kan van positieve invloed zijn op de bevalling én op je hersteltijd daarna.

ABONNEMENT
Een abonnement ZwangerFit start met 10 lessen, dit kun je verlengen met 10x of 5x. De lessen die je overhoudt van ZwangerFit, kun je gebruiken voor de MamaFit lessen of later voor Ladies Only. Met ons knipkaart systeem betaal je alléén voor de gevolgde lessen. De lessen zijn doorlopend, je kunt starten wanneer je wilt. Na aanmelding ontvang je een mail met extra info en een inschrijfformulier. Wanneer je dit ingevulde formulier meeneemt naar je 1e les, neemt de docent dit met je door op aandachtspunten voor jou. Maandelijks ontvang je de Nieuwsbrief ZwangerFit & MamaFit met actuele info over ZwangerFit & MamaFit en de partneravond.

AANMELDEN
Met je liefst per mail aan via: praktijk@fysiobommelerwaard.nl

FOLDERS

ZwangerFit & MamaFit zwangerschapsbegeleiding en na-gym
Intake ZwangerFit intake formulier voor de cursus ZwangerFit
Trainingsadvies (kleding)advies voor bij onze trainingen
Voorbereiden op de bevalling ademhaling, weeën opvangen en perstechniek
  • Connect with me

    Link to my Facebook Page
  • Contact Zaltbommel

    Adres
    Vergtweg 18
    5301 TG Zaltbommel

    Telefoonnummer
    (0418) - 51 48 41

    E-mailadres
    praktijk@fysiobommelerwaard.nl

    Route

  • Contact Gameren

    Adres
    Ridderhof 7
    5311 CM Gameren

    Telefoonnummer
    (0418) - 51 48 41

    E-mailadres
    praktijk@fysiobommelerwaard.nl

    Route