Zwangerschap

29.-zwangere-met-hemdje30b.-baby-origineel2 ZWANGER ZIJN
Zwanger zijn kost veel energie: je hart, nieren en longen moeten harder werken, je gewrichten worden meer belast en met name je lage rugspieren en bekkenbodemspieren hebben het zwaarder te verduren. Hierom is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen! Dit doe je niet door ‘voor twee te eten’ maar wel door te letten op gezond voedsel en liever wat vaker kleine porties eten dan drie volle maaltijden. Daarnaast is in beweging blijven en aangepast sporten goed voor je hart en bloedvaten (doorbloeding placenta), het onderhouden van spierkracht en spierfunctie en het voorkomen van bekkenpijn klachten. En uiteraard is het advies: niet roken en geen alcohol of drugs gebruiken!AFWISSELING RUST-ACTIVITEIT
Afwisseling is een belangrijk advies in de zwangerschap. Dit omdat je lichaam meer energie verbruikt en zwaarder wordt belast, terwijl je wel je normale (werk)ritme probeert aan te houden. Dit kan leiden tot wat overbelasting en bijbehorende klachten. Hierom is het goed om dagelijks rustmomenten in te lassen: ga zitten in plaats van lang staan, en ga vaker lui op de bank liggen in plaats van zitten. Of leg in zit je onderbenen en voeten op een poef (beter voor de doorbloeding van je benen). Daarnaast geldt: Afwisseling! Dus niet te lang achter elkaar zitten of liggen, maar steeds na uiterlijk 3 kwartier even opstaan of lopen (óók op je werk). En uiteraard aangepast sporten om spieren en gewrichten in conditie te houden!

BEKKENPIJN
Lage rug- en bekkenpijn is een veel voorkomende klacht bij vrouwen tijdens of na de zwangerschap. Bekkenpijn wordt gekenmerkt door een pijnlijk, beurs of moe gevoel rondom het schaambeen of in de lage rug, met name rond de SI-gewrichten. Soms is er uitstralende pijn naar billen, benen of de liezen. Bekkenpijn komt meestal na een inspanning (‘napijn’). Bij bekkenpijnklachten die niet afnemen bij rustmomenten, kun je naar de bekkenfysiotherapeut gaan om stabilisatie en coördinatie aan te leren van de stabiliserende spieren rondom bekken en lage rug.

BEKKENBODEMKLACHTEN
Door de groei van je baarmoeder en de toenemende druk op je lage buikorganen (blaas, darmen) kunnen klachten ontstaan rondom het functioneren van de bekkenbodemspieren. Klachten als urineverlies of obstipatie komen dan ook geregeld voor in de zwangerschap. Uit onderzoek weten we echter dat je deze klachten kunt verminderen door goede bekkenbodemoefeningen te doen, niet te zwaar tillen én door te letten op je toiletgedrag (zitten en niet persen).

FOLDERS

Bekkenfysiotherapie info over bekkenfysiotherapie
Bekkenpijn tips en adviezen bij lage rug- en bekkenpijn
Toiletadvies zithouding, vocht- en vezeladvies