Vrouwen

2.-vrouw-rugligging21b.-zwangere-origineel BEKKENFYSIOTHERAPIE

BIJ VROUWEN
Bij vrouwen komen bekkenbodemklachten vaker voor dan bij mannen. Dit omdat de bekkenbodem bij vrouwen anatomisch kwetsbaarder is, met name rondom zwangerschap en bevallen of op latere leeftijd (overgang).

BEKKENBODEMSPIEREN
De bekkenbodem functioneert goed als je deze bewust kunt áánspannen met de juiste kracht en timing, maar ook weer bewust kunt ontspannen. Overbelasting of verkeerd spiergebruik kan leiden tot een verminderde of veranderde spierfunctie. Bijvoorbeeld door geregeld (te) zwaar tillen, vaak hoesten, lage rug- of buikoperaties, of familiaire bindweefselzwakte (zoals bij hypermobiliteit). Ook kunnen zwangerschap, bevallen en hormonale veranderingen zoals de overgang invloed hebben op de bekkenbodemfunctie.

KLACHTEN
Vaak kunnen klachten van de lage buikorganen (blaas, darmen, baarmoeder) te maken hebben met een functiestoornis van de bekkenbodemspieren en omgekeerd. Ook een veranderde stabiliteit rondom lage rug en bekken kan hierbij een rol spelen. Klachten kunnen zijn:

Urologisch urineverlies, heftige aandrang , slecht uitplassen, vaak blaasontsteking
Gynaecologisch verzakkingsklachten
Darmklachten obstipatie, ontlastingsverlies, terugkerende aambeien
Seksuologisch pijn bij vrijen, vaginisme
Orthopedisch lage rug- en bekkenpijn, stuitpijn

ZWANGERSCHAP
Tijdens een zwangerschap wordt het gebied van lage rug-bekken-bekkenbodem zwaarder belast. Dit hoeft geen klachten te geven! Wel is het zaak om te letten op minder belasten (tillen, lang staan) en het leefritme wat aanpassen of verminderen. Na de bevalling is het belangrijk dat met name je bekkenbodemfunctie goed herstelt, onze kraambedadviezen kunnen je hierbij helpen. Klachten als urineverlies horen echt weer over te gaan! Een bekkenfysiotherapeut is gespecialiseerd in klachten van lage rug- en bekkenpijn of bekkenbodemklachten, vooral ook in de zwangerschap of na je bevalling. Bij de cursus ZwangerFit & MamaFit wordt op een prettige manier preventief aandacht besteed aan fit zijn én blijven en hoe je bekken(bodem)klachten kunt voorkómen of te verminderen.

FOLDERS

Toiletadvies zithouding, vocht- en vezeladvies
Adviezen na een operatie in buik- of bekkenbodemgebied
Veneuze pompoefeningen bij rusteloze benen of beenkrampen
Bekkenpijn tips en adviezen bij lage rug- en bekkenpijn
ZwangerFit & MamaFit zwangerschapsbegeleiding en na-gym
Extra info bekkenbodem app bekkenbodem (voor I-phone en android)

TIP

Verborgen Vrouwenleed boek van bekkenfysiotherapeut dr Marijke Slieker
  • Connect with me

    Link to my Facebook Page
  • Contact Zaltbommel

    Adres
    Vergtweg 18
    5301 TG Zaltbommel

    Telefoonnummer
    (0418) - 51 48 41

    E-mailadres
    praktijk@fysiobommelerwaard.nl

    Route

  • Contact Gameren

    Adres
    Ridderhof 7
    5311 CM Gameren

    Telefoonnummer
    (0418) - 51 48 41

    E-mailadres
    praktijk@fysiobommelerwaard.nl

    Route